Samoa, paradijs op aarde - Reisverslag uit Samoa, Verenigde Staten van saarenijsopreis - WaarBenJij.nu Samoa, paradijs op aarde - Reisverslag uit Samoa, Verenigde Staten van saarenijsopreis - WaarBenJij.nu

Samoa, paradijs op aarde

Door: IJsbrand & Sarah

15 November 2015 | Verenigde Staten, Samoa

Lieve vrienden & familie,

Talofa! Oftewel hallo, zoals men op Samoa zegt.

Hierbij ons eerste reisblog!

Tijdens ons afscheidsfeestje in Amsterdam hebben wij onze vrienden tijdelijk gedag moeten zeggen. Op woensdag 4 november namen we op Schiphol afscheid van onze ouders en zusje...daaaag tot over een half jaar!

Nieuw Zeeland is ver, echt heel, heel, ver. Na ruim 24 uur kwamen we 's nachts aan in ons hotel. De dag erna vertrokken we richting Samoa, nog zo'n 4 uur vliegen vanuit Auckland, NZ.

Samoa is met recht een parel in de South Pacific, niet toeristisch, rauw en ongerept. Het lijkt wel of de Samoaanse mensen altijd een glimlach op hun gezicht hebben. Vriendelijk, nieuwsgierig en vrolijk. Wat een lieve mensen. De natuur is er groen (regenwoud), er zijn bounty-stranden en de zee is er turkooizen blauw gevuld met tropische vissen.....zie je ons al zitten?

Samoa staat bekent om zijn bloemen, overal bloemen. In de badkamer, de toilet, op je kamer, op de eettafels en..... achter je oor. Je kunt dan trouwens gelijk zien of de Samoaanse schone dame of heer bezit of vrijgezel is. Wel zo handig!

De eerste 2 nachten verblijven we in de hoofdstad Apia, wat overigens meer lijkt op een groot dorp dan een hoofdstad. We bezoeken o.a. de vismarkt en raken al direct aan de praat met de mensen uit de stad. Onze chauffeur Tau die ons naar Lalomanu (zuidoosten van het eiland) brengt praat graag en vertelt ons aaneen stuk door over het land, de cultuur, het eten, de geschiedenis. Aan het einde van de ruim 1,5 uur durende rit vraagt Tau ons of we veel van hem geleerd hebben. Tja, daar kan natuurlijk geen reisboek tegenop!

In Lalomanu hebben we een chaletje aan het strand of zoals men het daar noemt een fale. We verblijven met een gezellige groep Kiwi's, Aussies, een Duitse en een Oekraïense. Het eten is er ongelooflijk lekker, veel vis (vooral mijn favoriet: tonijn) die ze veelal rauw eten. Sashimi zeg maar....jammie! Maar aan fruit en coconuts geen gebrek. We bezoeken de "Culture Village" waar we zien hoe men traditionele gerechten maakt, manden vlechten, enz. De dag erna bezoeken we To Sua Ocean Trench. Een indrukwekkend diep vulkanisch gat van 30 meter diep die onderin gevuld is met turkooizen zeewater. Een heel bijzonder fenomeen. We moesten even ons hoogtevrees overtreffen toen we over een steile gladde houtentrap afdaalde, het koude water en het uitzicht deed ons het angstzweet snel doen verdwijnen.

De laatste dagen hebben we vooral gesnorkeld en veel gerelaxt. Het uitzicht over de oceaan leek nooit te vervelen. Het koraal is helaas door de tsunami in 2009 behoorlijk aangetast gelukkig zagen we dat er ondertussen nieuw koraal ontstaat en aan vissen geen gebrek. De laatste avond bezochten we de zogenoemde Via-Via een optreden waarbij men de traditionele Samoaanse dans liet zien.

Vrijdag namen we afscheid van onze reisvrienden en de lieve mensen van ons verblijf. Allemaal hebben zij hun steentje bijgedragen aan onze onvergetelijke week op Samoa.

Zaterdag en zondag verbleven we in Auckland. Maandag mogen we eindelijk onze minivan ophalen en vertrekken we naar het uiterste Noorden van Nieuw Zeeland. Op naar nieuwe avonturen!

Tofa (tot ziens).

Veel liefs, XX

IJs & Saar

• 15 November 2015 - 09:53

Jolien:

Klinkt lekker, maar de grote vraag is natuurlijk: hebben ze er pinda's? Keep up the writing, leuk om jullie zo te volgen! Op naar het volgende avontuur. kus

• 15 November 2015 - 09:54

Anja:

Wauw klinkt echt super Samoa!! En nu op naar bay of islands, yeah heerlijk daar en een kans op 2 oceanen samen te zien komen. Sla op de weg naar beneden de Coromandel niet over, veel mensen laten dat links liggen maar is ook echt super en niet te toeristisch daardoor. Geniet lekker en ben nieuwsgierig naar jullie verhalen en mooie plaatjes. Liefs, Anja

• 15 November 2015 - 14:18

Marieke:

Wauw, klinkt zo mooi!!!! Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen! Geniet van het rondtoeren met jullie van! XX

• 16 November 2015 - 12:33

Ed:

Hi Saartje en Ijs, wat leuk om jullie zo te volgen, en jullie avonturen mee te beleven! het klinkt super wat jullie meemaken, heel veel mooie en veilige kilometers toegewenst in de camper!
    En hier....pfff ik mis jou gezelligheid!
    Dikke knuf.
    Ed

• 16 November 2015 - 15:01

Ilva:

Klinkt als een fantastisch begin van jullie reis! Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Geniet lieverds! Kus uit stormachtig Mokum

• 17 November 2015 - 17:01

Nadia:

Wat leuk om jullie zo te volgen via waarben jij.nu! Goed om te horen dat jullie zo genieten! Ik kan niet wachten naar jullie volgende avonturen !

Dikke kus
    Nadia

• 18 November 2015 - 13:42

Ingrid:

Wat goed om jullie op deze manier te volgen. Klinkt allemaal geweldig . Ik verheug me nu al op het volgende reisverslag, Dag lievers xxx mama

• 24 November 2015 - 10:35

Marco:

Hoi Saar en Ijs,
    wat een geweldig verhaal. Het enthousiasme en het fijne spat er vanaf. Ben blij dat jullie het zo naar je zin hebben. Begrijp ik het goed dat Samoa bij Amerika hoort? Heb ik nooit geweten. Tot het volgende avontuur. Groet Marco

• 30 November 2015 - 07:38

Jeroen :

Hi guys!

Prachtig verhaal! Blijf jullie volgen! Nog veel reis plezier! Liefs J.